fredag 7. juni 2013

Den internasjonale bokdagen

Tirsdag 23. april 2013 publiserte Svein Olav B. Langåker en artikkel som omhandler dagens interesse for bøker. Denne artikkelen ble skrevet på den internasjonale bokdagen, og i sammenheng med dette fikk vi i oppgave å lese og kommentere Langåker sin artikkel. Dagens samfunn er sterkt preget av det teknologiske fremskrittet. Nettaviser, nettbrett, smarttelefoner, ebooks og lydbøker er dagligkost for de fleste. Men hva har dette og si for bøkenes posisjon? Er det fortsatt interesse for bøker? Det er dette spørsmålet artikkelen tar opp.

Artikkelen sier at hele 25 prosent leser trykte bøker på fritiden på en gjennomsnittsdag, og de fleste av disse er kvinner. Dette tallet er relativt stabilt, men andelen som leser trykte aviser har sunket betydelig. Teksten tar også opp hvem som er de ivrigeste bokleserene. Vi får vite at kvinner med høy utdanning er de som leser flest bøker.
Artikkelen inneholder en faktaboks med statistikk, tall og opplysninger knyttet til befolkningens interesse for bøker. Denne konstanterer at andelen som leser bøker er relativt høy og stabil. Den sier også at kvinner er de som leser mest, og favorittsjageren er skjønnlitteratur. Dette var ikke særlig overraskende. Selv merker jeg at mine jentevenner er mye ivrigere lesere enn guttevennene mine. Og når vi en sjelden gang diskuterer bøker vi har lest, er det aldri faktabøker eller biografier som blir nevnt. Favorittsjangeren er helt klart skjønnlitteratur, og da spesielt romaner.


I sammenheng med den internasjonale bokdagen vil jeg anbefale en bok til alle mine lesere. Jeg vil anbefale en bok jeg mener har det aller meste. Den er søt, spennende, rørende, trist, glad, morsom og litt annerledes. Boken heter Mofongo, og er skrevet av forfatteren Cecilia Samartin. Den handler om en ung gutt med en alvorlig hjertesykdom, og om forholdet han har til sin sterke og karismatiske bestemor. Boken er lettlest, men samtidig dyp og får enn til å tenke. Og selv om boken ender svært trist, mener jeg det er en perfekt "feel-good" bok, som får deg til å sette pris på alt du har. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar