onsdag 30. januar 2013

Den profesjonelle elev


25 oktober 2012 publiserte Axel Fjeldavli, leder i elevorganisasjonen, en artikkel i aftenposten. Overskriften var "Den profesjonelle elev".Denne artikkelen omhandler det norske skolesystemet, med fokus på den norske elev. Hovedbudskapet i teksten, sånn som jeg tolker den, er at den norske elev må begynne å ta ansvar. Elevene må begynne å oppføre seg profesjonelt, men trenger også hjelp fra skolen til dette. For at de norske elevene skal kunne ta mer ansvar, må de også bli tatt seriøst av skolen. Det må settes høyere krav til elevene med tanke på selvstendighet og egen læring, og på denne måten kan elevene bli mer beviste og profesjonelle.
Jeg er veldig enig med mye av det Axel Fjeldavli skriver. Spesielt deler jeg synspunktene hans på bevistgjørelse og det å skape eierskap. Personlig trenger jeg en god dose motivasjon for å holde meg våken og oppmerksom gjennom en hel skoledag, og enda mer når jeg skal fortsette med skolearbeidet hjemme. Dersom jeg ikke vet hvorfor jeg skal gjøre en oppgave, eller føler at jeg bare gjør den fordi læreren må gi oss noe å bruke tiden på, er motivasjonen min nærmest ikke eksisterende. Og resultatet blir deretter. Men dersom læreren gjør meg bevist på oppgaven, og kanskje gir meg mulighet til å påvirke oppgavene og arbeidsmåten, føler jeg at jeg virkelig kan lære noe. Både om tema, og om arbeidsmåter og studieteknikker. Det føles også som oppgaven er mer min, og jeg blir derfor mer oppmuntret til å jobbe profesjonelt med den, og produsere et resultat jeg kan være stolt over. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar